VETENSKAP 

20 vetenskapliga skäl till att börja meditera

Den moderna vetenskapen har upptäckt de enorma hälsofördelarna som meditation kan åstadkomma. Listan på meditationens fördelar växer ju mer vetenskapen har kommit att intresserar sig för att undersöka detta. Det finns nu tusentals vetenskapliga studier kring meditation. Vi listar här några av dessa och dess positiva effekter.

Meditationens "nya" hälsofördelar:

A Det ökar din hälsa

1 - Ökar immunförsvaret

2 - Minskar smärta

3 - Minskar inflammation på cellnivå

B Det ökar din lycka

4 - Ökar positiva känslor

5 - Minskar depression

6 - Minskar ångest

7 - Minskar stress

C Det förbättrar ditt sociala liv

Du kanske tänker att meditation är en aktivitet för ensamhet? Det kan vara så, om du inte mediterar i en grupp som många gör! Men meditation ökar vanligtvis din känsla av anslutning till andra:

8 - Ökar social koppling & känslomässig intelligens

9 - Gör dig mer kapabel till medkänsla

10 - Känner dig mindre ensam

D Det ökar din självkontroll

11 - Förbättrar din förmåga att reglera dina känslor

12 - Förbättrar din förmåga till introspektion

E Det ändrar ditt fysiska Hjärna (till det bättre)

13 - Ökar gråmaterialet

14 - Ökar volymen i områden relaterade till känsloreglering, positiva känslor och självkontroll

15 - Ökar hjänbarkens tjocklek i områden som är relaterade till uppmärksamhet som förbättrar din produktivitet (yes, genom att inte göra någonting)

16 - Ökar din fokus och uppmärksamhet

17 - Förbättrar din multitasknings förmåga

18 - Förbättrar ditt minne

19 - Förbättrar din förmåga att vara kreativ och "tänka utanför boxen"

20. Det gör dig klok

Källa: Psychology Today