Meditera regelbundet - äntligen fann jag lösningen

04.02.2020

Ett år med MUSE

 Meditera ja, det är något du kanske redan har provat. Det är enkelt men hur man kommer till att göra det regelbundet! För mig hade det aldrig blivit meditation varje dag utan användningen av teknikstöd. Med stöd av en neurofeedback-app på min smartphone ansluten till ett EEG-headset blev det lättare att bygga en återkommande meditationsvana.     

                                                                                In English

En bra vana.

Under 365 dagar har jag mediterat varje dag och konsekvent avsatt minst 20 minuter om dagen för meditation. Detta är inte bara skryt, jag är en ganska lat typ. Eller så är jag, som de flesta, medveten om att meditation kan vara användbar. Men därifrån för att göra något åt det kan vara svårare. Jag har länge vetat att meditation kan göra underverk, se till exempel den här listan (LINK). Meditera ja, naturligtvis, det är något du kanske redan har provat. Det är enkelt men hur man kommer till att göra det regelbundet! För mig hade det antagligen aldrig blivit meditation varje dag utan användningen av teknikstöd. Med stöd av en neurofeedback-app på min smartphone ansluten till ett EEG-headset blev det lättare att bygga en återkommande meditationsvana.

one step at a time
one step at a time

Det bästa resultatet med att skapa en varaktig vana är just det ... en varaktig vana.  Men Muse-appen mäter inte bara dagligt flit utan också de konkreta förändringarna som sker när jag bygger upp min hjärna genom mitt sinne. Vilka förändringar som skapades , hur det kändes och vad som blev det konkreta mätbara resultatet av ett års teknikassisterad meditation berättar jag mer om här.

Återfokusera är grejen

Koncentrationsmeditation med EEG-teknikstöd blir något helt annat än att sitta och dagdrömma med slutna ögon. Med din smartphone får du omedelbar feedback för att fokusera igen. Koncentration är ett av de mest grundläggande sätten att meditera på. Och inte bara när det gäller att utbilda sinnet, utan i allt vi gör. Utan koncentration kan vi inte agera alls.

Med övningar i koncentrationsmeditation arbetar vi med en mycket enkel återkommande upplevelse, kallad ett "meditationsobjekt." Standardobjekt i meditation inkluderar saker som andetag, ljud, kontaktpunkter i kroppen, en enkel fras eller till och med en visualisering. Oavsett vad vi väljer, lägger vi all vår uppmärksamhet där och försöker hålla den så länge vi kan.

Vid någon tidpunkt, ofta ganska snabbt, kommer vår uppmärksamhet att gå förlorad eller snarare gå vidare till något annat. Vi börjar flyta bort i våra tankar och tänka på jobbrelationer, ja allt annat än meditationsobjektet. Det faktum att sinnet vandrar är inte ett problem, det vi bör vara uppmärksamma på är nästa steg. ÅTERVINNING eller återfokusera! Det är det som är grejen. Det faktum att vi då kan notera att vi har svävat ut i våra tankar och sedan vänligt men bestämt rikta vår uppmärksamhet tillbaka till objektet.

Och så fortsätter det med att fokusera, bibehålla fokus, tappa fokus, tankarna vandrar iväg, vi upptäcker detta och återfokuserar.

En enkel träning, men kan vara ganska svår att bemästra. Men med upprepad träning bygger vi våra "hjärnmuskler". Det är därför detta ibland kallas hjärngymnastik. Med ett EEG-headset kan du spåra dina resultat i realtid.

Träningen ger effekt som diagrammet ovan visar. Behovet av återfokusering minskar när hjärnan blir bättre på fokusera kan vi till och med ha dagar med noll återfokus.

På ungefär samma sätt som styrketräning förbättrar fysisk styrka, så  stärker koncentrationen uppmärksamhetens "muskler." När vår uppmärksamhet ökar blir vi mindre distraherade. Yttre distraktioner och stimuli får mindre kontroll över oss när vi har tränat oss att vara närvarande. Som ett resultat blir vår emotionella baslinje, vårt normala tillstånd, mer av lugn och avslappning. En naturlig glädje och medvetenhet börjar dyka upp när vår koncentration förbättras och vi känner att vi uppskattar även de mest vardagliga och enkla aktiviteter mer.

Det koncentrerade sinnet är också ett mer effektivt sinne. När din uppmärksamhet blir starkare och mer fokuserad kan du använda den på allt du gör, oavsett om du arbetar i trädgården, hanterar ett komplext projekt eller lyssnar på din familj som berättar om sin dag. Koncentration är en superkraft .... SUPER POWER

Fågelsång som belöning

En rolig sak med Muse EEG-pannbandet och smartphone applikationen är den neurofeedback som den levererar. Var femte sekund som din hjärna är i fokus, hör du  fågelkvitter.

I början blev jag helt störd och upphetsad när jag lyckades få en fågel att kvittra. Så fåglarna fick mig att tappa koncentrationen. Men efter ett tag kunde jag ta det lättare och därmed förbättra mina resultat. Nedan följer min förändring i antalet fåglar och totala meditationspoäng i genomsnitt per månad.

Viktigt att notera är att inga resultat är verkligen definitiva utan snarare relativa och synkroniserar och jämför med din personliga kalibrering i början av sessionen. Fåglarna är bara en del av feedbacken som Muse har lagt in i appen. Liksom i datorspel finns det också ett antal delmål nivåer / LEVELS från 1 till 24.

Detta är roligt och håller dig motiverad att fortsätta. Det tog mig 99 dagar att nå den högsta nivån. Men efter detta nivåtak forsätter du till nya höjder med poäng och procentsiffror som visar hur mycket av meditationstiden du faktiskt har varit i lugnt tillstånd.

Muse mäter EEG-hjärnvågor men bearbetar dessa med sin egen algoritm och presenterar resultaten i en graf med nivåerna Active, Neutral och Calm.

Det speciella med teknikstöd

Nu undrar du kanske. hur svårt kan det vara. Du kan väl meditera bara genom att sitta ner och stänga ögonen? Visst, men det som ser så lätt ut innehåller också sina egna speciella svårigheter.

En vanlig observation för dem som har försökt meditera tidigare och börjar med teknikassisterad meditation är att man inser att en mycket stor del av den tid som man tidigare trodde var meditationstid visar sig slösas bort i tid för dagdrömmar och mentalt pladder.

Med ett EEG-headset som MUSE kan du få feedback i realtid och lära dig över tid och du förbättrar din meditationsförmåga!

Utbildning med teknikstöd

Strax efter att jag insåg den stora fördelen med teknikstöd i meditation startade jag min egen kursverksamhet genom att erbjuda företag utbildning för sina anställda. Med Muse-pannbandet kunde vi göra inlärningsprocessen så mycket roligare. Övningar kan utföras som gruppmeditation med Muse-pannband och med alla deltagares Muse-apps ljud vid maximal volym, utan hörlurar. En gruppmeditation med en fantastisk fågelskonsert.

En gruppmeditation med en fantastisk konsert av ... fågelsång

Lägg till detta möjligheten att under deltagarnas  hemövningar kan läraren hjälpa till genom att samla in, studera och kommentera alla individuella meditationsgrafer. Allt detta talar för engagerade deltagare och goda framsteg. 

I slutet av min 8-veckors "Hightech Mindfulness" -kurs medverkade deltagarna i en enkätundersökning och detta var deras hälsoresultat.

60% Tyckte att kursen förbättrade deras fokus och humör

60% att det minskade stress

60% upplevde förbättrat känslomässigt välbefinnande

Kanske kan de subjektiva hälsoresultaten bli mer permanenta än kortlivade för dem som lyckas integrera meditation i sin livsstil och skapa en god vana

/ Lars-Åke Lidström  Founder and facilitator at MeditationHightech.se